دانشگاه فرهنگیان در افق چشم انداز، موسسهای است در گستره ملی، با هویتِ ماموریت گرای حرفهای؛ برای تأمین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و منطبق بر سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران؛ که با استفاده از همه ظرفیت های محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی؛ در جهت دست یابی به ویژگی های زیر گام برمی دارد:
چالش های اصلی پیش روی دانشگاه فرهنگیان عبارتند از:
1-1. نظرورزی، نظریه پردازی و کاربست نظریه های اسلامی در زمینه تعلیم و تربیت منابع انسانی با مشارکت حوزه های علمیه و سایر مراکز علمی و پژوهشی
1-2. تدوین و استقرار الگوی اسلامی – ایرانی تربیت معلم شایستگی محور قابل عرضه در سطوح منطقه ای و جهان اسلام
1-3. استقرار و توسعه نظام پایش یافته های بین المللی در زمینه تربیت معلم
1-4. کسب رتبه ممتاز در میان دانشگاه های تخصصی- حرفه ای کشور و منطقه
2-1. فراگیر شدن فضای فرهنگی - اجتماعی و تربیتی متناسب با چشم انداز دانشگاه
2-2. استقرارنظام جذب، بکارگیری، نگهداشت و تعدیل منابع انسانی توانمند(هیأت علمی)
2-3. استقرار و توسعه سازوکار جذب و سنجش صلاحیت های داوطلبان، دانشجو - معلمان و دانش آموختگان
2-4. استقرار و توسعه نظام ارتباط دانشگاه با مدرسه(کارورزی)
3-1. مرجعیت در طراحی و اجرای مسیرهای توسعه حرفه ای (مکمل برنامه های ضمن خدمت) کوتاه مدت و بلند مدت
3-2. ایفای نقش کلیدی در اجرای نظام ارزیابی و رتبه بندی منابع انسانی آموزش و پرورش در بخش دولتی و غیردولتی
4-1. نهادینه سازی رویکرد معلم پژوهنده (فکور) در فرآیندهای آموزشی دانشگاه
4-2. توسعه تولیدات علمی و پژوهشی دانشگاه با تاکید بر اعضای هیات علمی و دانشجو معلمان
4-3. توسعه همکاری ها، ارتباطات و شبکه های علمی با دانشگاه ها و نهادهای پژوهشی در سطوح ملی، منطقه ای و جهان اسلام
5-1. دستیابی به سطح بهینه نظام پشتیبان با تاکید بر کاربرد فناوری در ابعاد تربیتی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه
5-2. متناسب سازی فضاهای کالبدی، امکانات وتجهیزات دانشگاه برابر استانداردهای ملی وآموزش عالی در تربیت حرفه ای معلمان
5-3. استقرار نظام جامع بالندگی حرفه ای منابع انسانی دانشگاه
5-4. ارتقای کیفیت مدیریت و رهبری دانشگاه در سطوح خرد و کلان
|
اهداف |
|
راهبرد کلان |
|---|---|---|
|
هدف کلان 1 دستیابی به مرجعیت در حوزه تربیت معلم متناسب با مبانی تربیت اسلامی در سطوح ملی و فراملی اهداف عملیاتی 1-1. نظرورزی، نظریه پردازی و کاربست نظریه های اسلامی در زمینه تعلیم و تربیت منابع انسانی با مشارکت حوزه های علمیه و سایر مراکز علمی و پژوهشی 1-2. تدوین و استقرار الگوی اسلامی – ایرانی تربیت معلم شایستگی محور قابل عرضه در سطوح منطقه ای و جهان اسلام 1-3. استقرار و توسعه نظام پایش یافته های بین المللی در زمینه تربیت معلم 1-4. کسب رتبه ممتاز در میان دانشگاه های تخصصی- حرفه ای کشور و منطقه |
چالش 1. تعدد و ناهمخوانی نگرش های تحولی در حوزه تربیت معلم 2. مشارکت نابسنده عوامل و نهادهای سهیم و موثر در امر تربیت معلم 4. عدم انطباق نگاه و رویه های فرهنگی حاکم بر تربیت معلم کشور با ضرورت دستیابی به شایستگی های معلمی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 7. نا همسویی جریان تربیت نیروی انسانی متخصص در آموزش عالی کشور با نیازهای دانشگاه فرهنگیان (میان رشته ای های حوزه آموزش) 6. عدم تناسب رویه های جاری در مراجع فرادست با اقتضائات توسعه دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه ماموریت گرا 13. مقاومت در برابر بهره گیری از تجربیات جهانی در حوزه تربیت معلم |
راهبرد 3. اصلاح نگرش های موجود و احراز شان دانشگاه به عنوان یک نهاد تخصصی- حرفه ای 8. توسعه پژوهندگی و استقرار فرهنگ پژوهش مداری در فرآیند سیاستگذاری، برنامه ریزی، اجرا و نظارت 7. توسعه و تقویت همکاری های علمی- بین المللی با دانشگاه های تربیت معلم و سایر نهادهای علمی حوزه تربیت معلم با اولویت جهان اسلام 12. ایجاد زمینه های مشارکت لازم عوامل و نهادهای سهیم و موثر در امر تربیت معلم با رویکرد شایستگی محوری متناسب با ظرفیت های در دسترس ملی و بین المللی |
|
هدف کلان 2 تربیت دانش آموختگان(انسانی، اسلامی، انقلابی و ایرانی) برخوردار از شایستگی های عام (انسانی، اسلامی و ایرانی) و تخصصی و حرفه ای طراز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران اهداف عملیاتی 2-1. فراگیر شدن فضای فرهنگی - اجتماعی و تربیتی متناسب با چشم انداز دانشگاه 2-2. استقرارنظام جذب، بکارگیری، نگهداشت و تعدیل منابع انسانی توانمند(هیأت علمی) 2-3. استقرار و توسعه سازوکار جذب و سنجش صلاحیت های داوطلبان، دانشجو - معلمان و دانش آموختگان 2-4. استقرار و توسعه نظام ارتباط دانشگاه با مدرسه (کارورزی ) |
چالش 2. مشارکت نابسنده عوامل و نهادهای سهیم و موثر در امر تربیت معلم 3. بی ثباتی و نوسان در برآورد نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی جدید 4. عدم انطباق نگاه و رویه های فرهنگی حاکم بر تربیت معلم کشور با ضرورت دستیابی به شایستگی های معلمی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 5. پایین بودن منزلت حرفه معلمی با توجه به شان حقیقی معلم از منظر اسلام 7. نا همسویی جریان تربیت نیروی انسانی متخصص در آموزش عالی کشور با نیازهای دانشگاه فرهنگیان (میان رشته ای های حوزه آموزش) 9. انکارناپذیری نقش اجتماعی دانشکده های علوم تربیتی در تامین نیروی انسانی مورد نیاز اموزش و پرورش با توجه به نقش تعیین شده برای دانشگاه فرهنگیان 10. محدودیت منابع و زیرساخت های دانشگاه با توجه به جایگاه و نقش آن در اعتلای نظام تعلیم و تربیت کشور |
راهبرد 1. حاکمیت فضای فرهنگی و تربیتی برکلیه شئون دانشگاه مبتنی بر ارزش های حیات طیبه 4. نوآوری و تحول در رشته ها، ساختار و محتوای برنامه های درسی 7. توسعه و تقویت همکاری های علمی- بین المللی با دانشگاه های تربیت معلم و سایر نهادهای علمی حوزه تربیت معلم با اولویت جهان اسلام 12. ایجاد زمینه های مشارکت لازم عوامل و نهادهای سهیم و موثر در امر تربیت معلم با رویکرد شایستگی محوری متناسب با ظرفیت های در دسترس ملی و بین المللی
|
|
هدف کلان 3 ساماندهی و مدیریت علمی فرآیندتوانمندسازی و ارتقای سطح شایستگی های معلمان، مدیران و سایر منابع انسانی آموزش و پرورش اهداف عملیاتی 3-1. مرجعیت در طراحی و اجرای مسیرهای توسعه حرفه ای (مکمل برنامه های ضمن خدمت) کوتاه مدت و بلند مدت 3-2. ایفای نقش کلیدی در اجرای نظام ارزیابی و رتبه بندی منابع انسانی آموزش و پرورش |
چالش 10. محدودیت منابع و زیرساخت های دانشگاه با توجه به جایگاه و نقش آن در اعتلای نظام تعلیم و تربیت کشور |
راهبرد 9. توسعه ظرفیت و ارتقای فرایند بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش 11. تحول در طراحی و اجرای مسیرهای توسعه حرفه ای منابع انسانی آموزش و پرورش |
|
هدف کلان 4 تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش و نوآوری و تولید علم و فناوری در حوزه تربیت معلم و دانش میان رشته ای آموزش در سطح ملی اهداف عملیاتی 4-1. نهادینه سازی رویکرد معلم پژوهنده (فکور) در فرآیندهای آموزشی دانشگاه 4-2. توسعه تولیدات علمی و پژوهشی دانشگاه با تاکید بر اعضای هیات علمی و دانشجو معلمان 4-3. توسعه همکاری ها، ارتباطات و شبکه های علمی با دانشگاه ها و نهادهای پژوهشی در سطوح ملی، منطقه ای و جهان اسلام |
چالش 12. حاکمیت رویکرد آموزش محوری و فقدان پیوند موثر بین آموزش و پژوهش در عرصه تربیت معلم 13. مقاومت در برابر بهره گیری از تجربیات جهانی در حوزه تربیت معلم
|
راهبرد 6. نهادینه ساختن نظام پایش وتضمین کیفیت 7. توسعه و تقویت همکاری های علمی- بین المللی با دانشگاه های تربیت معلم و سایر نهادهای علمی حوزه تربیت معلم با اولویت جهان اسلام 8. توسعه پژوهندگی و استقرار فرهنگ پژوهش مداری در فرآیند سیاستگذاری، برنامه ریزی، اجرا و نظارت |
|
هدف کلان 5 استقرار و نهادینه سازی نظام تضمین کیفیت اهداف عملیاتی 5-1. دستیابی به سطح بهینه نظام پشتیبان با تاکید بر کاربرد فناوری در ابعاد تربیتی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه 5-2. متناسب سازی فضاهای کالبدی، امکانات و تجهیزات دانشگاه برابر استانداردهای آموزش عالی در تربیت حرفه ای معلمان 5-3. استقرار نظام جامع بالندگی حرفه ای منابع انسانی دانشگاه 5-4. ارتقای کیفیت مدیریت و رهبری دانشگاه در سطوح خرد و کلان |
چالش 8. عدم انطباق سبک های مدیریتی غیر منطعف با ضرورت ایفای نقش تربیتی مدیران دانشگاه در عرصه تربیت معلم
10. محدودیت منابع و زیرساخت های دانشگاه با توجه به جایگاه و نقش آن در اعتلای نظام تعلیم و تربیت کشور 11. بی توجهی نسبی مدیران آموزش و پرورش در سطوح صف و ستاد به استقلال سازمانی دانشگاه (اداری و مالی) طبق اساسنامه مصوب |
راهبرد 5. استقرار نظام بهبود مستمرکیفیت علمی، آموزشی و تربیتی دانشگاه 6. نهادینه ساختن نظام پایش وتضمین کیفیت 10. طراحی و اجرای نظام جامع فضاهای کالبدی دانشگاه بر اساس استانداردهای آموزش عالی و معماری اسلامی - ایرانی و ملی 2. ساماندهی نظام مدیریت، ساختار و تشکیلات |
1-1. نظرورزی، نظریه پردازی و کاربست نظریه های اسلامی در زمینه تعلیم و تربیت منابع انسانی با مشارکت حوزه های علمیه و سایر مراکز علمی و پژوهشی
|
|
|
1-2. تدوین و استقرار الگوی اسلامی – ایرانی تربیت معلم شایستگی محور قابل عرضه در سطوح منطقه ای و جهان اسلام
|
|
|
|
1-3. استقرار و توسعه نظام پایش یافته های بین المللی در زمینه تربیت معلم
|
|
1-4. کسب رتبه ممتاز در میان دانشگاه های تخصصی- حرفه ای کشور و منطقه
|
|
|
|
|
|
2-1. فراگیر شدن فضای فرهنگی - اجتماعی و تربیتی متناسب با چشم انداز دانشگاه
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2-2. استقرارنظام جذب، بکارگیری، نگهداشت و تعدیل منابع انسانی توانمند(هیأت علمی)
|
|
2-3. استقرار و توسعه سازوکار جذب و سنجش صلاحیت های داوطلبان، دانشجو - معلمان و دانش آموختگان
|
|
|
|
|
2-4. استقرار و توسعه نظام ارتباط دانشگاه با مدرسه(کارورزی)
|
3-1. مرجعیت در طراحی و اجرای مسیرهای توسعه حرفه ای (مکمل برنامه های ضمن خدمت) کوتاه مدت و بلند مدت
|
|
3-2. ایفای نقش کلیدی در اجرای نظام ارزیابی و رتبه بندی منابع انسانی آموزش و پرورش در بخش دولتی و غیردولتی
|
4-1. نهادینه سازی رویکرد معلم پژوهنده (فکور) در فرآیندهای آموزشی دانشگاه
|
|
4-2. توسعه تولیدات علمی و پژوهشی دانشگاه با تاکید بر اعضای هیات علمی و دانشجو معلمان
|
|
4-3. توسعه همکاری ها، ارتباطات و شبکه های علمی با دانشگاه ها و نهادهای پژوهشی در سطوح ملی، منطقه ای و جهان اسلام
|
|
|
5-1. دستیابی به سطح بهینه نظام پشتیبان با تاکید بر کاربرد فناوری در ابعاد تربیتی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه
|
|
|
5-2. متناسب سازی فضاهای کالبدی، امکانات وتجهیزات دانشگاه برابر استانداردهای ملی وآموزش عالی در تربیت حرفه ای معلمان
|
5-3. استقرار نظام جامع بالندگی حرفه ای منابع انسانی دانشگاه
|
|
|
5-4. ارتقای کیفیت مدیریت و رهبری دانشگاه در سطوح خرد و کلان
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
هدف کلان |
هدف عملیاتی |
|
|---|---|---|
|
1. دستیابی به مرجعیت در حوزه تربیت معلم متناسب با مبانی تربیت اسلامی در سطوح ملی و فراملی |
1-1. نظرورزی، نظریه پردازی و کاربست نظریه های اسلامی در زمینه تعلیم و تربیت منابع انسانی با مشارکت حوزه های علمیه و سایر مراکز علمی و پژوهشی |
|
|
راهکار |
|
|
|
||
|
||
|
1-2. تدوین و استقرار الگوی اسلامی – ایرانی تربیت معلم شایستگی محور قابل عرضه در سطوح منطقه ای و جهان اسلام |
||
|
راهکار |
|
|
|
||
|
||
|
||
|
1-3. استقرار و توسعه نظام پایش یافته های بین المللی در زمینه تربیت معلم |
||
|
راهکار |
|
|
|
||
|
1-4. کسب رتبه ممتاز در میان دانشگاه های تخصصی- حرفه ای کشور و منطقه |
||
|
راهکار |
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
2. تربیت دانش آموختگان (معلمان، مدیران و سایر منابع انسانی) برخوردار از شایستگی های عام (انسانی، اسلامی، انقلابی و ایرانی) و تخصصی و حرفه ای طراز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران |
2-1. فراگیر شدن فضای فرهنگی - اجتماعی و تربیتی متناسب با چشم انداز دانشگاه |
|
|
راهکار |
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
2-2. استقرارنظام جذب، بکارگیری، نگهداشت و تعدیل منابع انسانی توانمند(هیأت علمی) |
||
|
راهکار |
|
|
|
||
|
2-3. استقرار و توسعه سازوکار جذب و سنجش صلاحیت های داوطلبان، دانشجو - معلمان و دانش آموختگان |
||
|
راهکار |
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
2-4. استقرار و توسعه نظام ارتباط دانشگاه با مدرسه (کارورزی ) |
||
|
راهکار |
|
|
|
3. ساماندهی و مدیریت علمی فرآیندتوانمندسازی و ارتقای سطح شایستگی های معلمان، مدیران و سایر منابع انسانی آموزش و پرورش |
3-1. مرجعیت در طراحی و اجرای مسیرهای توسعه حرفه ای (مکمل برنامه های ضمن خدمت) کوتاه مدت و بلند مدت |
|
|
راهکار |
|
|
|
||
|
3-2. ایفای نقش کلیدی در اجرای نظام ارزیابی و رتبه بندی منابع انسانی آموزش و پرورش در بخش دولتی و غیر دولتی |
||
|
راهکار |
|
|
|
4. تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش و نوآوری و تولید علم و فناوری در حوزه تربیت معلم و دانش میان رشته ای آموزش در سطح ملی |
4-1. نهادینه سازی رویکرد معلم پژوهنده (فکور) در فرآیندهای آموزشی دانشگاه |
|
|
راهکار |
|
|
|
||
|
4-2. توسعه تولیدات علمی و پژوهشی دانشگاه با تاکید بر اعضای هیات علمی و دانشجو معلمان |
||
|
راهکار |
|
|
|
||
|
4-3. توسعه همکاری ها، ارتباطات و شبکه های علمی با دانشگاه ها و نهادهای پژوهشی در سطوح ملی، منطقه ای و جهان اسلام |
||
|
راهکار |
|
|
|
||
|
||
|
5. استقرار و نهادینه سازی نظام تضمین کیفیت |
5-1. دستیابی به سطح بهینه نظام پشتیبان با تاکید بر کاربرد فناوری در ابعاد تربیتی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه |
|
|
راهکار |
|
|
|
||
|
||
|
5-2. متناسب سازی فضاهای کالبدی، امکانات و تجهیزات دانشگاه برابر استانداردهای آموزش عالی در تربیت حرفه ای معلمان |
||
|
راهکار |
|
|
|
5-3. استقرار نظام جامع بالندگی حرفه ای منابع انسانی دانشگاه |
||
|
راهکار |
|
|
|
||
|
||
|
5-4. ارتقای کیفیت مدیریت و رهبری دانشگاه در سطوح خرد و کلان |
||
|
راهکار |
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
چشم انداز 1404 |
سال 1394 – سال پایه (پایان برنامه پنجم) |
تناظر با اهداف کلان سند |
عنوان شاخص |
ردیف |
|---|---|---|---|---|
|
1404 |
1394 |
|||
|
20 |
87 |
اهداف 1 تا 5 |
نسبت دانشجو به استاد |
1 |
|
95 % |
3 % |
اهداف 1 تا 5 |
هرم هیأت علمی )استادیار و بالاتر( |
2 |
|
75/1 |
75/3 |
اهداف 1 تا 5 |
نسبت اعضای غیر هیات علمی (رسمی/پیمانی/قراردادی) به اعضای هیات علمی |
3 |
|
40 % |
کمتر از 1% |
اهداف 1 تا 4 |
نسبت دانشجویان POSTGRADUATE و تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان |
4 |
|
12 |
76/6 |
اهداف 2 تا 5 |
سرانه فضا (آموزشی و پژوهشی) |
5 |
|
12 |
9/4 |
اهداف 2 و 3 و 5 |
سرانه فضای خوابگاهی |
6 |
|
5.1 |
1/4 |
اهداف 2 و 3 و 5 |
سرانه فضای فرهنگی |
7 |
|
2 |
کمتر از 1% |
هدف4 |
سرانه تولیدات علمی اعضای هیأت علمی همسو با ماموریت های دانشگاه |
8 |
|
30% |
کمتر از 1% |
اهداف 3 و 4 |
سهم از تولیدات علمی در حوزه های ماموریتی دانشگاه (تعلیم و تربیت اسلامی/ تربیت معلم/ دانش میان رشته ای آموزش/ تربیت مدیر) در کشور |
9 |
|
10% |
5.2% |
هدف4 |
نسبت اعتبارات پژوهشی و فناوری به اعتبارات هزینه ای و اختصاصی |
10 |
|
10 % |
2/4 % |
هدف 2 |
نسبت اعتبارات فرهنگی و اجتماعی به کل اعتبارات |
11 |
|
60% |
29% |
هدف 3 |
سهم بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش از کل فعالیت های آموزشی دانشگاه |
12 |
|
1% |
کمتر از 1% |
هدف 1 |
سهم دانشجویان غیر ایرانی به کل دانشجویان دانشگاه |
13 |
|
2% |
کمتر از 1% |
اهداف 1 و 5 |
نسبت اعتبارات فعالیت ها و همکاری بین المللی به اعتبارات هزینه ای و اختصاصی |
14 |
|
10% |
کمتر از 1% |
اهداف 1 و 4 |
نسبت برنامه های درسی جدید تولید شده به کل برنامه های درسی به اجرا گذاشته شده |
15 |
|
100% |
کمتر از 1% |
اهداف 1 و 4 |
نسبت برنامه های درسی بازنگری شده به کل برنامه های درسی به اجرا گذاشته شده |
16 |
|
64 |
کمتر از 1% |
اهداف 2 و 5 |
تعداد مجتمع های آموزشی وابسته به پردیس های دانشگاهی |
17 |
|
45% |
20% |
اهداف 2 و 5 |
نسبت ساعات دروس عملی، کارگاهی، کارورزی و کارآموزی به کل ساعات برنامه درسی |
18 |
|
20% |
کمتر از 1% |
هدف 3 و 5 |
سهم آموزش های های الکترونیکی از کل آموزش های دانشگاه |
19 |
|
70% |
12% |
هدف 2 |
نسبت دانشجویان فعال در برنامه های فرهنگی و اجتماعی به کل دانشجویان |
20 |
|
70% |
کمتر از 1% |
هدف 2 |
درصد پردیس ها و واحدهای تابعه دانشگاهی سبز(منطبق با استانداردهای توسعه پایدار) |
21 |
استلزامات قانونی
استلزامات پشتیبانی