فراخوان پذیرش مقاله برای فصلنامه پژوهش در تربیت معلم
پژوهشگران ارجمند
به اطلاع میرساند فصلنامۀ "پژوهش در تربیت معلم" وابسته به دانشگاه فرهنگیان، نتایج پژوهشهای اصیل، تخصصی و مرتبط با حوزۀ تربیت معلم را منتشر مینماید و در این راستا تا کنون دو شماره از این نشریه تولید و منتشر شده است. معاونت پژوهش و فناوری در نظر دارد براساس برنامهریزی بهعملآمده پس از انتشار شمارۀ سوم، امور مربوط به دریافت درجۀ علمی پژوهشی مجله را از طریق کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کند. از اینرو از عموم پژوهشگران حوزۀ مطالعات تربیت معلم درخواست میشود مقالههای پژوهشی خود را با در نظر گرفتن محورهای موضوعی زیر جهت بررسی و انتشار به نشانی زیر ارسال نمایند.
اهداف انتشار فصلنامه:
1 . ایجاد فرصت برای تضارب آرا، بسط دانش بومی و به اشتراکگذاری تجارب و دیدگاههای صاحبنظران تربیت معلم در سطح ملی
2 .ایجاد فرصت برای بازخوانی انتقادی سنتهای تربیت معلم در ایران و جهان
3 . ایجاد بستر برای سیاستگذاری و برنامهریزی در تربیت معلم و دست یابی به کیفیت برتر
4 .کمک به رسمیت یافتن تربیت معلم به عنوان یک عرصۀ تخصصی در جامعۀ علمی ایران
محورهای پذیرش مقالات:
الف) اسناد فرادستی و مبنایی در تربیت معلم
- سند تحول بنیادین و تربیت معلم
- نقشۀجامع علمی کشور و تربیت معلم
- سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم
- اساسنامۀ دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم
- سند برنامۀ درسی ملی و تربیت معلم
ب) آموزش و برنامههای درسی تربیت معلم
- آیندهپژوهی در تربیت معلم
- برنامههای درسی در تربیت معلم
- نقش و جایگاه کارورزی و کارآموزی در تربیت معلم
- جایگاه و نقش برنامههای درسی غیررسمی( انتخابی/ اختیاری) در دستیابی به شایستگیهای معلمی
- تربیت معلم در حوزههای خاص( تربیت معلم چند پایه- تربیت معلم چند موضوعی- تربیت معلم روستایی و عشایری، آموزش و پرورش کودکان استثنایی )
- الزامات آموزش فعال و پژوهشمحور در تربیت معلم
- قابلیتهای بستر مجازی برای تربیت معلم و توسعه حرفهای معلمان
- سنجش صلاحیت حرفهای معلمان و دانشجو معلمان
- تطبیق برنامههای درسی تربیت معلم در ایران و جهان
پ) تحول، خلاقیت و نوآوری در تربیت معلم
- تاریخ تحول تربیت معلم( در ایران و جهان)
- فلسفۀ تربیت معلم
- دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان یادگیرنده
- مدیریت تحول و نوآوری در تربیت معلم( در ایران و جهان )
- مدیریت دانش در تربیت معلم
- مفهومسازی و ایدهپردازی در مدیریت، ساختار و تشکیلات تربیت معلم
- نقد و ارزیابی الگوهای پذیرش دانشجو در تربیت معلم
- الگوهای نوین توسعه حرفهای معلمان( روایتپژوهی- درسپژوهی- اقدامپژوهی)
ت) توسعۀ حرفهای معلمان
-دانش و تفکر معلمی
-توسعۀ هویت، عاملیت و زندگی حرفهای معلمان
-روشهای نوین و فعال آموزش و تدریس
-تکنولوژی آموزشی، بسترهای مجازی و رشد حرفهای معلم
- مربیگری در تربیت معلم
-قابلیتهای اخلاقی و عقلانی(منش و روش)در توسعۀحرفهای معلمی
- مهارتهای تأملی در توسعۀ حرفۀ معلمی
- توسعۀ فرهنگ آموزش و تدریس
- مبانی روان شناختی، آموزش هیجانی و توسعۀ معلمی
ث) جامعه و تربیت معلم
- بازنمایی خلقیات و فرهنگ ایرانی در حرفۀ معلمی
- جایگاه اجتماعی و نقش معلمان در جامعه
- خانواده، مدرسه و حرفه معلمی
-زبان، نژاد، قومیت و آموزش چند فرهنگی در مدرسه و تربیت معلم
- جنسیت و تربیت معلم
- معنویت و تربیت معلم